Algemene Voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING DOOR BRUINSMA ARBO & VEILIGHEID
Artikel 1 Definities
1.1 In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. Opdrachtnemer: Bruinsma Arbo & Veiligheid (KVK-nummer 74623044) Opdrachtgever: de wederpartij die de opdracht verstrekt.
Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer
Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze
voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
2.3 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2.4 De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.6 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
Artikel 3 Aanbiedingen en offertes
3.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de
aanbieding altijd na 30 dagen.
3.2 Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.3 Prijzen in aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken
kosten, waaronder reis- verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
3.4 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De
overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het
verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van
de opgegeven prijs.
3.6 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst
4.1 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond
van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
4.2 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist,
heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door
derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt
uitdrukkelijk uitgesloten.
4.3 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de
uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig worden verstrekt,
heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten
en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke
tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
4.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
Opdrachtnemer is uit gegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of
onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor
Opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
4.5 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een
volgende fase behoren opschorten tot dat Opdrachtgever de resultaten van de
daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.6 Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in
het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door of namens Opdrachtnemer in
redelijkheid gewenste faciliteiten.
4.7 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
4.8 Opdrachtgever heeft uitdrukkelijk géén zeggenschap over de werkzaamheden
van Opdrachtnemer. Opdrachtnemer is dus vrij de werkzaamheden naar eigen
inzicht en zonder toezicht of leiding van Opdrachtgever uit te voeren. Voor zover
voor de werkzaamheden al dan niet begeleide toegang tot de bedrijfsruimten van
Opdrachtgever noodzakelijk is, zal Opdrachtnemer hierover uiteraard afstemming
zoeken met Opdrachtgever.
4.9 Opdrachtgever gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat Opdrachtnemer ook voor
andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht, mits dit een goede uitvoering van
de werkzaamheden niet in de weg staat.
Artikel 5 Wijziging van de overeenkomst
5.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te
wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de
overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
5.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden
beïnvloed. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de
hoogte stellen.
5.3 Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of
kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever
hierover tevoren inlichten. Opdrachtnemer zal echter geen meerkosten in rekening
brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan
Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden.
5.4 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Opdrachtnemer daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een
overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 6 Contractduur en uitvoeringstermijn
6.1 Een overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van
de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
overeenkomen.
6.2 Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever
Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 7 Honorarium
7.1 Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium overeenkomen.
7.2 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium
worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt
berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende voor
de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan
afwijkend uurtarief is overeengekomen.
7.3 Bij opdrachten met een looptijd van meer dan drie maanden zullen de
verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
7.4 Voorts is Opdrachtnemer gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen bij
werkzaamheden die het kalenderjaar overschrijden. Uitgangspunt hierbij is de CBS-index voor de zakelijke dienstverlening.
7.5 Bovendien mag Opdrachtnemer het honorarium verhogen wanneer tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen
dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd
ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan
Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer mag worden verwacht
de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk
overeengekomen honorarium. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever in dat geval van
het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen.
Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal
ingaan, vermelden.
Artikel 8 Betaling
8.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Bezwaren
tegen de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
8.2 Bij niet-tijdige betaling binnen de bestelde termijn is Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer over het verschuldigde bedrag een rente schuldig gelijk aan de
basisrente zoals opgegeven door de Nederlandse bancaire instellingen,
vermeerdert met twee procent, vanaf de vervaldag tot aan de betaling.
8.3 Indien Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van
zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening
buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten
worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk
gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens Rapport Voorwerk II.
Indien Opdrachtnemer echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die
redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijke kosten voor vergoeding in
aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen
eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de
verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
8.4 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van
Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
9.1 Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid
beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
9.2 Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die
aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans
dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
9.3 In afwijking op het voorgaande lid wordt bij een opdracht met een langere
looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de
laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
9.4 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
– de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade,
voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze
voorwaarden;
– de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan
Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
– de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe
schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
9.5 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie.
9.6 De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid
voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove
schuld van Opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.
Artikel 10 Eigendomsvoorbehoud
10.1 Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder mede begrepen
ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz.,
blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever de verplichtingen uit
alle met Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten is nagekomen.
10.2 Eventuele meet- of andere apparatuur die tijdelijk door of namens
Opdrachtnemer bij Opdrachtgever gestationeerd wordt in het kader van een
overeenkomst dient door Opdrachtgever goed beheerd te worden. Eventuele
schade aan deze apparatuur is voor rekening van Opdrachtgever.
10.3 Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende
zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
10.4 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever
verplicht Opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan
op de hoogte te stellen.
10.5 Opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en
waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste
verzoek ter inzage te geven.
Artikel 11 Opzegging
11.1 Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
11.2 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtgever,
heeft Opdrachtnemer recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en
aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de
opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Voorts
is Opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe
verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld
aan Opdrachtgever.
11.3 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer,
zal Opdrachtnemer in overleg met Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van
nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden
aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever toerekenbaar zijn.
11.4 Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra
kosten met zich meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 12 opschorting en ontbinding
12.1 Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te
schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
– Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig
nakomt;
– na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat
Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt;
– Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
12.2 Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden
indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van
de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
12.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van
Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer
de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de
wet en overeenkomst.
12.4 Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 13 Overmacht
13.1 Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij
daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten
aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor hun rekening komt.
13.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten
komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen
invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is de
verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer
worden daaronder begrepen.
13.3 Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien
de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat
Opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
13.4 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt
dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden,
zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
13.5 Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht
inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of
deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen
gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren.
Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een
afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 14 Geheimhouding
14.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron
hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is
medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
14.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak,
Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de
bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Opdrachtnemer
zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter
erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden
tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot
ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 15 Intellectueel eigendom en auteursrecht
15.1 Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde
behoudt Opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die
Opdrachtnemer toekomen op grond van de Auteurswet.
15.2 Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen,
overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend
bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever en mogen niet door hem
zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd,
openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de
Overeenkomst of de verstrekte stukken anders voortvloeit.
15.3 Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor
zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 16 Geschillen
16.1 De rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer is bij uitsluiting
bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is.
Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de
volgens de wet bevoegde rechter.
16.2 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 17 Toepasselijk recht
17.1 Op elke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is
Nederlands recht van toepassing.
Artikel 18 Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden
18.1 Deze voorwaarden zijn opvraagbaar bij Opdrachtnemer, worden verstrekt bij
overeenkomsten en zijn te downloaden vanaf de website van Opdrachtnemer:
www.arboveiligheidsadvies.nl .
18.2 Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene
voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.